marți, 20 aprilie 2010

Combatem abandonul scolar, incurajam abandonul familial (partea I)

De ce e necesara o reforma in invatamant?

Constatam in fiecare zi ca performatele scolare au scazut, ca elevii abandoneaza scoala, ca a crescut violenta in scolile romanesti iar nivelul educational a scazut. Pornind de la aceste fapte statul roman, in grija sa pentru cetatean, a decis ca invatamantul necesita o reforma radicala. Pentru a salva de la falimentul total sistemul educational a fost alcatuit un Pact National Pentru Educatie si si o strategie de urmat, rezultatul final concretizandu-se sub forma Legii Educatiei Nationale!

Care sunt consecintele acestei legi pentru elevi?

Mi-am permis sa extrag cateva idei referitoare la aceasta lege de pe site-ul http://www.unpasinainte.edu.ro/. Linkurile va duc direct la "articolasele" respective.

."Această lege nu poartă semnătura unui singur om. Această lege se bazează pe date statistice, rapoarte privind funcţionarea sistemului de învăţământ şi cercetare din România; rapoarte privind tendinţele internaţioanale în domeniile educaţiei şi cercetării precum şi date ale Comisiei Europene, Băncii Mondiale, OECD, Fundaţiei Naţionale de Ştiinţe şi Departamentului de Educaţie din Statele Unite."
"Introducem învătământul preşcolar obligatoriu cu durata de 1 an de zile. Este vorba despre clasa pregătitoare pe care orice preşcolar o va parcurge înainte de a intra în clasa I. Raţiunea acestei măsuri e simplă: socializarea mai timpurie într-un mediu organizat este benefică pentru dezvoltarea personalităţii copilului."
"Trecerea clasei a IX-a la gimnaziu are multiple avantaje, atât pentru copii, cât şi pentru părinţi. Copiii vor putea rămâne acasă, în mediul lor familial, până la finalul învăţământului obligatoriu, iar părinţii vor avea mai puţine emoţii pentru copilul plecat de acasă; în felul acesta, schimbarea va avea mai puţine efecte negative la un copil cu personalitatea deja formată."
"Introducem prin urmare programul Şcoală după Şcoală, prin care copiii vor rămâne în mediul şcolar şi după terminarea orelor. Copilul îşi consolidează cunoştinţele dobândite la clasă şi meditaţiile sunt transferate în şcoală. La acestea se adaugă practicarea activităţilor recreativ-educative sub supravegherea unui adult."


Suna promitator? Dar ce inseamna aceasta reforma in realitate?

Incercand sa inteleg, am extras din text ideile care mi s-au parut importante:

1. Această lege se bazează pe date statistice, rapoarte privind funcţionarea sistemului de învăţământ şi cercetare din România. [...] 
2. Socializarea mai timpurie într-un mediu organizat este benefică pentru dezvoltarea personalităţii copilului. [...]
3. Copiii vor putea rămâne acasă, în mediul lor familial; [...]
4. Copiii vor rămâne în mediul şcolar şi după terminarea orelor."

1.  La primul punct am avut unele dificultati atunci cand am incercat sa aflu despre ce date statistice este vorba. Nu am vazut  vreun studiu despre aplicabilitatea modelelor internationale la conditiile practice din Romania, nici vreo estimare a bugetului necesar pentru implementarea acestor masuri sau a impactului social asupra educatorilor/invatatorilor/profesorilor. Nu spune nimeni cum vor fi create sali noi de clasa in scoli, nici un spatiu adecvat pentru after school. Probabil ca statisticile la care se refera textul respectiv sunt statisticile care arata ca lucrurile merg prost. Dar pentru a vedea asta nu sunt necesare studii si statistici.

2. "Socializarea mai timpurie într-un mediu organizat este benefică pentru dezvoltarea personalităţii copilului."

Chiar ar fi interesant sa vedem pe ce studiu socio-psihologic se bazeaza astfel de afirmatii. Probabil pe vreun studiu din Epoca de Aur, cand copilul fie mergea la cresa fie era lasat singur in casa inca de la varsta prescolara (au existat destule cazuri!). Evident, socializarea la gradinita/scoala este benefica pentru orice copil care nu are alte mijloace de socializare. Dar pentru un copil cu o viata sociala activa in familie nu e obligatoriu sa fie asa. Sa vedem... Cum va socializa copilul de din grupa pregatitoare, sau din clasa I? In timpul orelor de curs? NUUU, pentru ca in acel interval trebuie sa-l educam in spiritul scolar - adica sa stea cuminte in banca, sa nu vorbeasca in timpul orei, sa buchiseasca ceva acolo, in carte sau caiet. Deci concluzionez ca socializeaza in timpul recreatiilor. Cat dureaza recreatiile? Circa 30 de minute impartite in "felii" de cate 10 minute. Cat e de organizat cadrul in care socializeaza ei in recreatii? Cred ca ne amintim cu totii de pe vremea scolii. Si daca asa stau lucrurile despre ce socializare mai vorbim?
Unde ar fi atunci beneficiul schimbarii unui sistem (care are destule probleme si asa) cu un altul cu probleme si mai mari, care mai costa si o gramada de bani din buzunarul nostru?

3 - 4. "Copiii vor putea rămâne acasă, în mediul lor familial; [...]copiii vor rămâne în mediul şcolar şi după terminarea orelor".


Aici deja sunt doua afirmatii care se bat cap in cap. Statul, preocupat de neadaptarea prescolarilor la conditiile din scoala, vrea sa ii ajute "inrolandu-i" mai repede. Nu ar fi mai logic sa transforme scoala intr-un loc mai "prietenos" pentru copii? In fine, acelasi Stat binevoitor are o preocupare similara dar de sens contrar pentru elevii de liceu. Bietii tineri de 15 ani nu se pot adapta la liceu pentru ca sunt departe de casa (spre deosebire de prescolari, care se adapteaza de timpuriu la schimbarea mediului familial cu cel scolar). Pentru elevii clasei a IX-a liceul nu este benefic, socializarea de acolo nu e suficient de organizata, probail, "micutii" de ei simt lipsa familiei, ceea ce conduce la abandon scolar. Asa ca ii lasam la gimnaziu, aproape de familie, dar aplicam si programul "scoala dupa scoala" ca sa ne asiguram ca elevul nu are de fapt nici un contact real si consistent cu familia.


Oare am inteles corect?

Concluziile pe care le-am tras din aceste texte s-ar rezuma astfel.
- invatamantul "obligatoriu" de 10 clase are de fapt 9 clase plus clasa pregatitoare
- clasa a IX a va avea inevitabil un standard mai scazut
- parintii care nu au timp de copii vor putea sa ii neglijeze cu constiinta linistita (ca doar la scoala sunt bine educati, ce mai conteaza lipsa libertatii, a intimitatii, a dragostei parentale, sau, macar, a confortului fizic de a te afla acasa).

Mama si tatal vor fi scutiti prin lege de efortul de a-si educa progeniturile facand lectiile impreuna. In general parintii vor fi scutiti de grija copiilor lor, ramanandu-le doar timp cat sa se "bucure" de rezultatele scolare deosebite ale micilor genii, seara, in timpul telenovelei preferate.  

Copiii vor fi practic institutionalizati, vor "socializa organizat" multe ore pe zi in sali de clasa insalubre, vor manca la cantina scolii, vor primi "intelepciunea" de la dascali nemultumiti si suprasolicitati.

O reforma binevanita, cu siguranta, care va preveni (oare) abandonul scolar dar va incuraja abandonul familial!  




 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu