sâmbătă, 20 noiembrie 2010

Şcoala din iarbă

Când am început să scriu în acest blog eram furioasă. Sau indignată, nu mai ştiu bine. Sau poate doar întristată de ceea ce vedeam că se întampla. Iar după ce am scris primele două postări m-am blocat cumva, pentru că nu doream să scriu pe acelaşi ton dar nici nu ştiam cum să schimb tonul fără să sune fals. Dar în momentul acesta îmi doresc doar să povestesc -- despre şcoală si educatie aşa cum le-am perceput în copilarie şi aşa cum le văd acum. Sunt multe lucruri semnificative din trecut pe care nu le-am înteles decât mult mai târziu şi pe unele dintre ele încă simt nevoia să le clarific.


Pentru a fi întru totul sinceră o să spun că, până la vreo 30+ de ani, nu am pus niciodată sub semnul îndoielii şcoala ca mod de educaţie optim şi esenţial pentru dezvoltarea intelectuală a copilului. Dacă m-ar fi întrebat cineva aş fi afirmat fără nici o urmă de îndoială că mi-a plăcut să merg la şcoală şi că nu mi-a fost deloc greu, că nu m-am simtit "oprimată", că am învăţat acolo lucruri interesante şi folositoare. Mi se pare important să subliniez asta pentru ceea ce vreau să susţin în continuare: nu am fost o neadaptată a sistemului, am avut destui profesori de care îmi amintesc cu drag şi cu plăcere, multe ore de curs la care am mers cu reală pasiune. Am fost printre cei "norocoşi" care nu şi-au pus problema să se răzvrătească atunci când au vazut că unele lucruri nu se întâmplă aşa cum ar fi trebuit, pentru ca acele lucruri nu le-am simţit decât arareori pe pielea mea.


Dar mi-au rămas din şcoală câteva repere care au tras un semnal de alarmă şi m-au obligat să-mi pun întrebări şi să caut explicaţii. Amintirea unor profesori care au comis nedreptăţi evidente, amintirea unor interminabile ore in care scriam lecţia după dictare fără să o înţelegem, amintirea atâtor şi atâtor ore sterile, de imensă plictiseală întreruptă doar de vreo şotie a vreunui coleg. Totuşi, mai mult decât toate astea, a contat  faptul că învăţăturile pe care mi le amintesc din vremea şcolii sunt mai degraba legate tocmai de acei profesori care nu respectau programa şi făceau lucruri speciale.

Îmi amintesc lecţiile de muzică in care profesoara venea cu pickup-ul şi ne exemplifica tot ce ne predase, iar sâmbăta ne lua în grup şi ne ducea la Ateneu; de lecţiile de istorie în care aveam interminabile discuţii cu profesorul despre teorii alternative pe care manualele nu le vor menţiona vreodata; de excursiile şi de lectiile de chitara şi de viaţă pe care ni le dădea profesorul de matematică; de interminabilele discuţii libere cu profesoara de româna din liceu – care începeau poate cu Eminescu şi se sfârşeau cu teoria relativităţii, după ce trecuseră prin pictură, Biblie, muzica clasică şi încă vreo câteva subiecte cu tot atâta legătură cu programa de curs.

Da, şcoala mi-a facilitat întâlnirea cu 5 sau 6 profesori deosebiţi, m-a ajutat să cunosc câţiva colegi tare faini, să rămân cu un minimum de cultură generală în ceea ce priveşte literatura, matematica, limbile străine, muzica sau desenul. Tot şcoala m-a “ajutat” să-mi pierd definitiv curiozitatea pentru geografie şi istorie (pe care le iubeam mult la inceput), să urăsc de-a binele fizica (pe care am regăsit-o abia pe la 28 de ani, când oricum nu mai aveam timp de ea), să învăţ să mă bazez pe memoria de scurtă durată pentru toate examenele care nu mă interesau şi să pun frâu curioziăţii pe care nu apucam să o potolesc din pricina prea multelor lecţii.

A trebuit sa treaca timpul si sa devin adult ca sa inteleg ca lectiile cu adevarat importante nu le-am invatat de la scoala. Le-am invatat experimentand, jucandu-ma, dedicandu-le timp si energie si dragoste.

Dar cred că la treisprezece ani fost primul moment în care am conştientizat faptul că adulţii din jurul  meu (profesori sau părinţi) comiteau o sumedenie de greşeli educaţionale. Şi am fost profund uimită, pentru că fusesem învăţată să nu pun la îndoială înţelepciunea celor mai în vârstă decât mine. Cred ca atunci am luat o hotărâre extrem de importanta pentru dezvoltarea mea de mai târziu: să nu uit cum e să fii copil, să nu uit ce am simtit în acei ani, să nu îngrop undeva în trecut spaimele şi îndoielile mele de copil.

Faptul că mai târziu, când am devenit la rândul meu mamă, am putut să-mi ascult copilul şi să trec peste prejudecăţile educaţionale în care fusesem (de)formată a venit nu atât din vreo înţelepciune sau din vreo căutare a mea specială cât din amintirea clară a acelor trăiri.

Îmi privesc acum copilul : liber, neîngrădit de acele constrângeri educaţionale care pe mine m-au determinat să fiu cândva o persoană conformistă şi frustrată. Îl vad mergând la grădiniţă trist şi plictisit, uneori răzvrătit, alteori resemnat. Nu pot să susţin că nu a învăţat nimic de acolo, dar prea puţin din tot ce învaţă are legătură cu interesele şi preocupările lui. Îl văd (pe de altă parte) jucându-se prin iarbă fericit cu prietenii lui de la ţară, învăţînd de la ei despre socializare, învăţându-i la rândul lui ce înseamnă imaginaţia neîngradită de tipare. Îi văd pe acei copii revenind cu drag să se joace împreună cu el, deşi e mult mai mic decât ei ca vârstă iar ei sunt deja un grup închegat. Pentru ei contextul nostru familial reprezintă un mod ciudat de relaţionare, deşi cu siguranţă dacă i-aş întreba nu ar şti să spună asta. Dar îi observ studiindu-ne şi mirându-se, oarecum dezorientaţi de faptul că cel mic înţelege lucruri de care ei nu au auzit, de faptul că e atât de hotărât şi de sigur pe el în tot ce face... 

Şi mi-a trecut prin minte că ar fi frumos să incep cu ei o "şcoală în iarbă", în care lecţiile să fie o continuare firească a jocului, de fapt nici măcar o continuare, lecţia e insuşi jocul şi bucuria de a fi împreună. O şcoală la care biologia si fizica se învaţă privind în jur şi înţelegând ceea ce vezi, matematica o studiezi socotind preţul merelor pe care le-a cumpărat prietenul de la "magazinul" tău improvizat la poalele pomului iar literatura se povesteşte seara, în jurul focului de tabără.


 
 O şcoală de "premianţi" cu hainele si mâinile murdare, cu coroniţe de fân şi zâmbetul până la urechi...  








7 comentarii:

  1. fain graiesti despre coconi, domnuca draga!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc, Ralus... de fapt ei sunt faini, si ma tot gandesc cum sa fac sa-i ajut sa ramana asa ;)

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte frumos....Abia astept sa mai scrii ceva!

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc Mimi :) uite ca am scris.

    RăspundețiȘtergere
  5. Ma regasesc in povestirea ta. Nu m-a deranjat prea tare scoala. Am fost o eleva buna, apreciata de profesori. Sigur, asta mi-a adus multe certuri cu colegii, dar parca-mi dadeau ei notele de care era asa de mandra mama?! Scoala a fost pentru mine aproape un refugiu. Acolo primeam atentia pe care o mama singura si depasita de situatie si un tata la 300 de km nu mi-o acordau.
    Am platit cam scump acea atentie. Anii de scoala sunt acum in ceata, nu-mi aduc aminte mai nimic in afara de ce tine de relatiile cu semenii, fie colegi, fie profesori.
    Dar pentru ca in facultate inca nu ma gandeam prea mult la asta, am hotarat sa devin profesoara. N-a fost deloc cum credeam, asa ca abia am asteptat sa se termine anul scolar ca sa pot dormi linistita stiind ca nu mai contribui la un sistem de manipulare si uniformizare. Abia la catedra am constientizat tot ce e in neregula cu viata scolara. Paradoxal, nu?

    De atunci incerc sa-i ajut pe cat mai multi sa constientizeze raul ce li se face copiilor in scoala. Ma bucur mult ca exista blogul tau si sper sa-ti mearga din ce in ce mai bine!

    RăspundețiȘtergere
  6. Andreea, iti multumesc pentru apreciere si pentru sinceritate. Si eu iti urmaresc cu interes blogul, destul de rar din pacate pentru ca nu prea am timp... Cat despre comentarii... nu apuc sa scriu nici pe blogul meu, asa ca o sa ma scuzi daca o sa te urmaresc din umbra :D.

    RăspundețiȘtergere
  7. Te scuz si inteleg. Si eu trec printr-o perioada mai incarcata la noul meu loc de munca, asa ca stai fara grija in umbra. :)
    Ma bucur ca ma citesti, cu sau fara comentarii.

    RăspundețiȘtergere